Kundebetingelser – Digibo.no
1. Generelt
Tjenesten Digibo.no, (”Databank for din bolig”) eies og
vedlikeholdes av Jan Helge Flaatten. Avtalevilkår for tjenesten består av
generelle vilkår og kjøpsvilkår (se nedenfor), dersom annet ikke er skriftlig
avtalt.
Avtalevilkårene gjelder også på andre nettsider der Digibo.no leverer
tilsvarende tjenester.
2. Registrering/Personopplysninger
Registrering hos Digibo.no er gratis og uten
kjøpsforpliktelser.
På registreringssiden fyller du ut de nødvendige adressedata.
For å få tilgang til din private online bolignettsted på
Digibo.no må du registrere brukernavn (dvs. gyldig e-postadresse). Du må også
definere personlig passord.
Du kan når som helst forandre dine personopplysninger i din
profil. Det er ønskelig at personopplysninger blir kontrollert og oppdatert av
kunde minst en gang pr år for å sikre at informasjonen er korrekt.
Etter registrering vil du få en e-post fra Digibo.no som
bekrefter ditt valg av brukernavn og passord. Passordet kan du når som helst
forandre under ”Innstillinger” på hovedsiden av Digibo.no.
Enhver kunde har ansvar for å oppbevare sitt passord på en
trygg måte, slik at det ikke kommer uvedkommende i hende.
Digibo.no sitt kunderegister er konfidensielt, og vi
forplikter oss til ikke å selge opplysninger i registeret til tredjepart uten at
det gis samtykke fra kunde. Digibo.no retter seg etter Personopplysningslovens
paragraf 31. Du kan når som helst be om å bli slettet fra vår kundedatabase og
samtidig be om at alle opplysninger fra din konto blir slettet.
Personopplysningene vil kunne benyttes så lenge du er aktiv
bruker hos Digibo.no. De vil bli oppbevart inntil du selv sletter opplysningene,
eller be om at dette blir gjort.
E-postadressen din utgjør sammen med passordet din
brukeridentifikasjon hos Digibo.no. Dersom du glemmer passordet ditt, kan du få
oppgitt det ved henvendelse til oss (kun ved å bruke
post@digibo.no).
3.1 Digibo.no sine rettigheter, plikter og ansvar
Ved å registrere seg som bruker av Digibo.no’s
tjenester gir kunden Digibo.no tillatelse til å laste opp/ned kundens digitale
bilder fra en maskin til en annen maskin i Digibo.no’s produktmiljø.
Foruten eierrettigheter som nevnt annet sted, er
Digibo.no eier av alle rettigheter knyttet til innholdet på www.digibo.no,
herunder copyright, varemerkebeskyttelse og annet immaterielt innhold beskyttet
av lov.
Digibo.no forplikter seg til ikke å benytte en kundes digitalbilder i
forbindelse med markedsføring med mindre Digibo.no innhenter kundens skriftlige
eller elektroniske forhåndssamtykke. Digibo.no forplikter seg til etter beste
evne å sørge for at tjenesten fungerer. Digibo.no garanterer imidlertid ikke på
noen måte for tjenestens funksjon til enhver tid. Digibo.no kan ikke på noen
måte holdes ansvarlig for en kundes tap som følge av funksjonsfeil, med unntak
av det tap som dekkes etter vilkårenes neste punkt, eller tap som følge av
forsettlige handlinger foretatt av personale ansatt i Digibo.no.
Digibo.no tilbyr lagringsplass til kundens informasjon, digitale bilder og
dokumenter, men kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap som følge av
sletting eller forandring i slik
informasjon.
Dersom digitalbilder e.l. blir slettet som følge av en hvilken som helst feil
hos Digibo.no, er Digibo.no’s ansvar begrenset til det beløp kunden har betalt
for innscanning av de slettede digitalbilder (gjelder kun hvis bildene er
scannet hos Digibo.no). Digibo.no har intet ansvar for indirekte økonomisk tap
for kunde utover dette.
Digibo.no har intet ansvar for innholdet i en kundes konto på www.digibo.no. Se
eget punkt om dette lenger nede i dokumentet
Digibo.no forbeholder seg retten til å endre både bruker og kjøpsvilkår, på
hvilket som helst tidspunkt, uten skriftlig melding til hvert enkelt
medlem/kunde.
3.2. Lagring og sikkerhet. Lagringsavgift.
Kunder kan lagre sin informasjon og digitale bilder på sin konto hos Digibo.no
på følgende vilkår:
Informasjon og bilder som lastes opp til Digibo.no kan lagres i 90 dager/tre
mnd. gratis regnet fra registreringsdato.
Dersom kunden vil lagre informasjonen og bildene utover 90 dager/tre mnd. må han
enten betale et abonnement på tjenesten fra Digibo.no.
Et abonnement gir fri lagring i 12 mnd. av informasjon og digitale bilder og
dokumenter.
Gjeldende årsavgift for abonnement oppgis på Digibo.no sine nettsider.
Dersom ikke kunden innen 90 dager/tre mnd. betaler abonnementsavgift eller vil
informasjonen og bildene bli utilgjengeliggjort og satt i karantene.
Karanteneperioden varer i 180 dager.
I karanteneperioden kan kunden velge å få informasjonen og bildene tilbakeført
mot å betale en tilbakeføringsavgift.
Etter karanteneperioden vil all informasjon og bilder bli fysisk slettet.
Avgiftsplikten gjelder også for å fortsette å lagre informasjon som ble lastet
opp før abonnementsavgiften innføres.
Digibo.no garanterer at informasjon og digitalbilder lagres sikkert og
passordbeskyttet, og at dette behandles konfidensielt av autorisert personale
hos Digibo.no. All informasjon og digitale bilder har i tillegg en back-up kopi
hos Digibo.no.
3.3. Kundens rettigheter, plikter og ansvar
Etter at kunden har registrert seg som bruker, har kunden rett til å:
a) se på informasjon og digitale bilder i egen konto
b) endre informasjon i egen konto
c) slette informasjon i eget album
Alle endringer og/eller slettinger foretatt med en kundes brukernavn og passord,
anses foretatt av kunden, og kunden blir ansvarlig for utførelsen.
Digibo.no har intet ansvar for sletting som nevnt i punkt c), initiert og
foretatt av kunden. Avsikkerhetsmessige årsaker kan Digibo.no likevel ha kopi av
slettede digitalbilder i inntil 180 dager etter sletting er foretatt av kunde.
En kunde som har registrert seg som bruker, er selv ansvarlig for innholdet i
sin konto på www.digibo.no. Gjennom godkjennelse av avtalevilkårene aksepterer
kunden å ikke laste opp eller distribuere bilder med innhold som
a) bryter norsk lov eller forskrift, og/eller
b) kan oppfattes som støtende, truende eller ærekrenkende av andre, og/eller
c) inneholder virus eller andre dataprogram som kan skade eller legge beslag på
data eller personopplysninger.
Ved opptreden i strid med punkt a) - c) har Digibo.no rett til, med umiddelbar
virkning, å utestenge kunden fra Digibo.no’s internett-tjeneste, og å slette alt
innhold på kundens konto, samt anmelde og overlevere innholdet på kundens
nettkonto til politi eller påtalemyndighet.
Kunden forsikrer at denne innehar alle immaterielle rettigheter, herunder full
bruksrett og at det ikke er nødvendig å innhente samtykke fra tredjemann for å
laste opp digitalbilder til album på www.digibo.no. En kunde anses som eier av
digitalbilder og tilhørende tekster som til enhver tid forefinnes i kundens egen
konto.
3.4. Kundeforholdets varighet
Kundeforholdet gjelder fra kundens mottakelse av elektronisk
registreringsbekreftelse med brukernavn, til Digibo.no mottar kundens
elektroniske oppsigelse av kundeforholdet. Etter mottakelse av slik melding om
oppsigelse skal Digibo.no slette kundens informasjon og digitale bilder så snart
som mulig.
Digibo.no kan i tillegg avslutte kundeforholdet ved skriftlig eller elektronisk
melding til kunde, dersom kunden har misligholdt sin betalingsforpliktelse.
3.5. Avsluttende bestemmelser
Digibo.no har intet ansvar for innhold, oppetid, funksjonalitet m.v. på websider
som er knyttet til www.digibo.no gjennom linker.
4. Priser
Gjeldende abonnementspris og evt. andre avgifter er det som er oppgitt i
prislisten på www.digibo.no den dagen kunden avgir sin bestilling eller betaler
avgift.
Samtlige priser er angitt i norske kroner og inkluderer mva. Digibo.no
forbeholder seg retten til løpende å forandre sine priser. Digibo.no reserverer
seg mot åpenbart feilaktige priser. .
5. Angrerett - (jfr. angrerettsloven av 21.desember nr.105 2000)
Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at
selger har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettsloven.
Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses
overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke
formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.
Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt plikter selger å tilbakeføre alle
faktiske kostnader som er belastet forbruker. Returkostnader må imidlertid
forbruker bære, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold
til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var
tilgjengelig.
Forbruker skal ha mulighet til å se og undersøke varen før han bestemmer seg for
om han vil fastholde kjøpet. Enkelte varer kan undersøkes og prøves uten at det
dermed skjer noen endring i varens verdi eller beskaffenhet.
6. Reklamasjonsrett - (Kjøpsloven av
13.mai nr 27 1988)
Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper på visse vilkår gjøre
gjeldende en rekke mangels beføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake,
retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning) etter kjøpsloven, jfr.
kjl.§§ 30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse
frister.
Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller
burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av
bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen
(reklamasjonen) hvilke mangels beføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved
reklamasjoner som skyldes feil eller mangler ved produktet, skal tjenesteyter,
her Digibo.no, bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene til
returtransport.
7. Betalingsbetingelser
Betaling skjer ved direkte oppgjør til Digibo.no’s bankkonto. Denne oppgis i
e-post fra Digibo.no til kunden, etter nevnte friperiode på 90 dager/tre mnd.
har utløpt.
Betaling skal skje innen ti (10) dager. Betalingsfristen løper fra fakturadato
(dato for utsendelse av e-post).
Kun personer som har fylt 18 år og er myndige kan abonnere på tjenesten hos
Digibo.no.
8. Tvister
Tvister mellom deg som kjøper og Digibo.no skal behandles av Oslo Tingrett etter
gjeldende norske lover.