Kundebetingelser – Digibo.no

 

1. Generelt

Tjenesten Digibo.no, (”Databank for din bolig”) eies og vedlikeholdes av Jan Helge Flaatten. Avtalevilkår for tjenesten består av generelle vilkår og kjøpsvilkår (se nedenfor), dersom annet ikke er skriftlig avtalt.

Avtalevilkårene gjelder også på andre nettsider der Digibo.no leverer tilsvarende tjenester.

 

2. Registrering/Personopplysninger

Registrering hos Digibo.no er gratis og uten kjøpsforpliktelser.

På registreringssiden fyller du ut de nødvendige adressedata.

 

For å få tilgang til din private online bolignettsted på Digibo.no må du registrere brukernavn (dvs. gyldig e-postadresse). Du må også definere personlig passord.

 

Du kan når som helst forandre dine personopplysninger i din profil. Det er ønskelig at personopplysninger blir kontrollert og oppdatert av kunde minst en gang pr år for å sikre at informasjonen er korrekt.

 

Etter registrering vil du få en e-post fra Digibo.no som bekrefter ditt valg av brukernavn og passord. Passordet kan du når som helst forandre under ”Innstillinger” på hovedsiden av Digibo.no.

 

Enhver kunde har ansvar for å oppbevare sitt passord på en trygg måte, slik at det ikke kommer uvedkommende i hende.

 

Digibo.no sitt kunderegister er konfidensielt, og vi forplikter oss til ikke å selge opplysninger i registeret til tredjepart uten at det gis samtykke fra kunde. Digibo.no retter seg etter Personopplysningslovens paragraf 31. Du kan når som helst be om å bli slettet fra vår kundedatabase og samtidig be om at alle opplysninger fra din konto blir slettet.

 

Personopplysningene vil kunne benyttes så lenge du er aktiv bruker hos Digibo.no. De vil bli oppbevart inntil du selv sletter opplysningene, eller be om at dette blir gjort.

 

E-postadressen din utgjør sammen med passordet din brukeridentifikasjon hos Digibo.no. Dersom du glemmer passordet ditt, kan du få oppgitt det ved henvendelse til oss (kun ved å bruke post@digibo.no).

 

3.1 Digibo.no sine rettigheter, plikter og ansvar

Ved å registrere seg som bruker av Digibo.no’s tjenester gir kunden Digibo.no tillatelse til å laste opp/ned kundens digitale bilder fra en maskin til en annen maskin i Digibo.no’s produktmiljø.

 
Foruten eierrettigheter som nevnt annet sted, er Digibo.no eier av alle rettigheter knyttet til innholdet på www.digibo.no, herunder copyright, varemerkebeskyttelse og annet immaterielt innhold beskyttet av lov.

Digibo.no forplikter seg til ikke å benytte en kundes digitalbilder i forbindelse med markedsføring med mindre Digibo.no innhenter kundens skriftlige eller elektroniske forhåndssamtykke. Digibo.no forplikter seg til etter beste evne å sørge for at tjenesten fungerer. Digibo.no garanterer imidlertid ikke på noen måte for tjenestens funksjon til enhver tid. Digibo.no kan ikke på noen måte holdes ansvarlig for en kundes tap som følge av funksjonsfeil, med unntak av det tap som dekkes etter vilkårenes neste punkt, eller tap som følge av forsettlige handlinger foretatt av personale ansatt i Digibo.no.

Digibo.no tilbyr lagringsplass til kundens informasjon, digitale bilder og dokumenter, men kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tap som følge av sletting eller forandring  i slik informasjon.
Dersom digitalbilder e.l. blir slettet som følge av en hvilken som helst feil hos Digibo.no, er Digibo.no’s ansvar begrenset til det beløp kunden har betalt for innscanning av de slettede digitalbilder (gjelder kun hvis bildene er scannet hos Digibo.no). Digibo.no har intet ansvar for indirekte økonomisk tap for kunde utover dette.

Digibo.no har intet ansvar for innholdet i en kundes konto på www.digibo.no. Se eget punkt om dette lenger nede i dokumentet

Digibo.no forbeholder seg retten til å endre både bruker og kjøpsvilkår, på hvilket som helst tidspunkt, uten skriftlig melding til hvert enkelt medlem/kunde.

3.2. Lagring og sikkerhet. Lagringsavgift.
Kunder kan lagre sin informasjon og digitale bilder på sin konto hos Digibo.no på følgende vilkår:

Informasjon og bilder som lastes opp til Digibo.no kan lagres i 90 dager/tre mnd. gratis regnet fra registreringsdato.

Dersom kunden vil lagre informasjonen og bildene utover 90 dager/tre mnd. må han enten betale et abonnement på tjenesten fra Digibo.no.

Et abonnement gir fri lagring i 12 mnd. av informasjon og digitale bilder og dokumenter.

Gjeldende årsavgift for abonnement oppgis på Digibo.no sine nettsider.

Dersom ikke kunden innen 90 dager/tre mnd. betaler abonnementsavgift eller vil informasjonen og bildene bli utilgjengeliggjort og satt i karantene.

Karanteneperioden varer i 180 dager.

I karanteneperioden kan kunden velge å få informasjonen og bildene tilbakeført mot å betale en tilbakeføringsavgift.

Etter karanteneperioden vil all informasjon og bilder bli fysisk slettet.

Avgiftsplikten gjelder også for å fortsette å lagre informasjon som ble lastet opp før abonnementsavgiften innføres.

Digibo.no garanterer at informasjon og digitalbilder lagres sikkert og passordbeskyttet, og at dette behandles konfidensielt av autorisert personale hos Digibo.no. All informasjon og digitale bilder har i tillegg en back-up kopi hos Digibo.no.

3.3. Kundens rettigheter, plikter og ansvar
Etter at kunden har registrert seg som bruker, har kunden rett til å:


a) se på informasjon og digitale bilder i egen konto
b) endre informasjon i egen konto
c) slette informasjon i eget album

Alle endringer og/eller slettinger foretatt med en kundes brukernavn og passord, anses foretatt av kunden, og kunden blir ansvarlig for utførelsen.

Digibo.no har intet ansvar for sletting som nevnt i punkt c), initiert og foretatt av kunden. Avsikkerhetsmessige årsaker kan Digibo.no likevel ha kopi av slettede digitalbilder i inntil 180 dager etter sletting er foretatt av kunde.

En kunde som har registrert seg som bruker, er selv ansvarlig for innholdet i sin konto på www.digibo.no. Gjennom godkjennelse av avtalevilkårene aksepterer kunden å ikke laste opp eller distribuere bilder med innhold som


a) bryter norsk lov eller forskrift, og/eller
b) kan oppfattes som støtende, truende eller ærekrenkende av andre, og/eller
c) inneholder virus eller andre dataprogram som kan skade eller legge beslag på data eller personopplysninger.

Ved opptreden i strid med punkt a) - c) har Digibo.no rett til, med umiddelbar virkning, å utestenge kunden fra Digibo.no’s internett-tjeneste, og å slette alt innhold på kundens konto, samt anmelde og overlevere innholdet på kundens nettkonto til politi eller påtalemyndighet.

Kunden forsikrer at denne innehar alle immaterielle rettigheter, herunder full bruksrett og at det ikke er nødvendig å innhente samtykke fra tredjemann for å laste opp digitalbilder til album på www.digibo.no. En kunde anses som eier av digitalbilder og tilhørende tekster som til enhver tid forefinnes i kundens egen konto.

3.4. Kundeforholdets varighet
Kundeforholdet gjelder fra kundens mottakelse av elektronisk registreringsbekreftelse med brukernavn, til Digibo.no mottar kundens elektroniske oppsigelse av kundeforholdet. Etter mottakelse av slik melding om oppsigelse skal Digibo.no slette kundens informasjon og digitale bilder så snart som mulig.
Digibo.no kan i tillegg avslutte kundeforholdet ved skriftlig eller elektronisk melding til kunde, dersom kunden har misligholdt sin betalingsforpliktelse.

3.5. Avsluttende bestemmelser
Digibo.no har intet ansvar for innhold, oppetid, funksjonalitet m.v. på websider som er knyttet til www.digibo.no gjennom linker.

4. Priser
Gjeldende abonnementspris og evt. andre avgifter er det som er oppgitt i prislisten på www.digibo.no den dagen kunden avgir sin bestilling eller betaler avgift.
Samtlige priser er angitt i norske kroner og inkluderer mva. Digibo.no forbeholder seg retten til løpende å forandre sine priser. Digibo.no reserverer seg mot åpenbart feilaktige priser. .

5. Angrerett - (jfr. angrerettsloven av 21.desember nr.105 2000)
Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettsloven.


Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.
Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt plikter selger å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker. Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.

Forbruker skal ha mulighet til å se og undersøke varen før han bestemmer seg for om han vil fastholde kjøpet. Enkelte varer kan undersøkes og prøves uten at det dermed skjer noen endring i varens verdi eller beskaffenhet.


6. Reklamasjonsrett - (Kjøpsloven av 13.mai nr 27 1988)
Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper på visse vilkår gjøre gjeldende en rekke mangels beføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake, retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning) etter kjøpsloven, jfr. kjl.§§ 30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister.

Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangels beføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner som skyldes feil eller mangler ved produktet, skal tjenesteyter, her Digibo.no, bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene til returtransport.

7. Betalingsbetingelser

Betaling skjer ved direkte oppgjør til Digibo.no’s bankkonto. Denne oppgis i e-post fra Digibo.no til kunden, etter nevnte friperiode på 90 dager/tre mnd. har utløpt.

Betaling skal skje innen ti (10) dager. Betalingsfristen løper fra fakturadato (dato for utsendelse av e-post).

Kun personer som har fylt 18 år og er myndige kan abonnere på tjenesten hos Digibo.no.

8. Tvister
Tvister mellom deg som kjøper og Digibo.no skal behandles av Oslo Tingrett etter gjeldende norske lover.